Friday 15 March 2013

italian meatball sandwich





Assalamualaikum...







































I love watching food network channel, TLC, AFC, and chef wan. hehehe.. banyak jenis masakan dengan pelbagai cara yang memudahkan kita sebagai orang biasa yang pengalaman memasak ialah menyediakan hidangan makan malam kepada keluarga sahaja.

So, last two week, i stumble on this show called, "sandwich king" the host went to this traditional italian restaurant to learn how to make their famous meatball sandwich. i rasa sangat teruja sebab all the ingredient ada di dapur, kecuali daging cincang. so.. mula lah berangan nak buat ni for dinner...

and i just buat je sandwich ini according to what i see on tv.. the verdict? da bomb!. it just succulantly moist and flavorfull meatball with delicious marinara sauce gravy. i learnt from few webpage about how to make a great marinara sauce, and i try it.. and it taste as delicious as it look. ok, now.. jom tengok resipi.

Italian meatball sandwich recipe

meatball recipe (13 biji meatball saiz sederhana besar)

1 peket daging cincang cap ramly (400gm)
5 biji bawang putih
2 keping roti (direndam sebentar dalam air kosong)
segenggam parmesan cheese
segenggam parsley
sebiji telur
garam dan lada hitam.

letakkan daging dalam mangkuk besar, perah roti yang direndam tadi, dan pastikan dah takde air kt roti tu, dan masukkan semua bahan dan gaulkan menggunakan tangan. selepas itu, buatkan bebola.

Meatball gemuk dan marinara best. 

Marinara sauce:



boleh beli yang dah ready made, atau buat sendiri,

1/4 cawan minyak zaitun
2 tin tomato (bukan tomato puree tau.. tapi tomato yang dah dibuang kulit yang ada dalam tin), atau 5-6 biji tomato yang betul-betul ranum, dibuang kulit dan biji.
5 biji bawang putih cincang
bunch of daun basil/selasih
garam dan lada sulah.

menurut laman web yang i baca mengenai sos marinara yang sedap ialah, sos marinara ini, hanyalah, tomato yang manis, di sautee dengan minyak zaitun dan bawang putih dan diperisakan dengan heba seperti, basil, oregano atau thyme. dan of course, salt and pepper.. mudah sangat.

Jadi, masukkan minyak zaitun dalam kuali, tak perlu tunggu panas, terus masukkan bawang putih, supaya minyak dari bawang putih meresapi minyak zaitun, selepas da agak layu bawang putih itu, masukkan tomato, dengan jus jusnya sekali, let simmer jadi pekat sikit, masukkan herba pilihan seperti basil, orenao atau thyme.. selepas itu perisakan dengan salt and pepper.. kalau tomato anda agak masam... maybe a pinch of sugar will do.. jangan banyak sangat. it will taste fantastic!


masukkan marinara dalam meatball

cara buat sandwich.



1. tuang sedikit minyak zaitun dalam kuali leper, dan masukkan semua meatball tadi, golekkan supaya luarannya masak serata, masa ini, dalam meatball belum masak lagi, tuangkan sos marinara ke dalam kuali tadi. biarkan meatball anda berenang renang kegembiraan dalam itu.. dan lebih kurang 8 minutes or so.. meatball akan masak, dan boleh diangkat..

2. ambil roti burger, letak 2/3/4/5 biji (ikut muat roti ye.. hehe) pastu letak sikit gravy die.. ambil sikit cheese and letak kt atas meatball tu.. i choose chedar sbb tu je yang ada kt peti. :).. Oh bolehla kalau ada daun salad ke, tambah khasiat sikit. ihiks.

3. siap dan makan!

p/s: Saja nak tunjuk si bujang benjol sebab jalan excited sampai langgar pintu. nak gelak kesian tapi kelakar.. hehe...





Published with Blogger-droid v2.0.8

No comments:

Post a Comment