Sunday 24 June 2012

upside down pineapple cake

Assalamualaikum.

Happy weekend!

Semalam ada majlis tahlil sedikit dirumah arwah nenekku, so, i decided to bake some cake as a dessert untuk para kenduri. dan saya telah membuat upside down pineapple cake. Pada post yang lepas saya sudah membuat sedikit review tentang kek ini, dan ia memang sedap dan alhamdulillah, malam tadi, kek ini menjadi hit dikalangan makcik-makcik saya. :) saya dapat recipe ini dari website puan martha stewart, ade bermacam-macam jenis upside down pineapple cake yang ada di web itu, tetapi yang ini menjadi pujaan hatiku. :) hehehe...


so this is the recipe:



1 1/3 cups all-purpose flour
3/4 cup sugar
2 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon salt
1/4 cup vegetable oil
3/4 cup milk
1 teaspoon vanilla
1 egg
Grated rind from 1 lime
1 tablespoon fresh lime juice
1/4 cup butter
1/2 cup dark brown sugar
1 fresh, ripe pineapple, sliced, or one 20-ounce can pineapple slices
15 pecans/walnuts

langkah pertama, cairkan butter atas loyang, dan taburkan gula merah diatas butter tadi, setelah itu, susun nanas dan kacang.

 Selepas itu, didalam mangkuk, campurkan semua bahan kering dan whisk untuk memastikan tiada gumpalan tepung dan semua bahan tadi rata. selepas itu, masukkan susu, minyak dan telur serta vanilla ke dalam tepung. dan adun menggunakan sudu kayu atau whisk sahaja. tidak perlu barangan elektronik disini. :D


parutkan kulit limau nipis dan perahkan sekali jus limau nipis  dan gaulkan sekali.


setelah itu, bakar di oven pada suhu 340c selama 45 minit. :)



Ini ialah hasilnya.. untuk kenduri saya hiris nipis dan kecil - kecil nanas ini supaya mudah dipotong. versi sebelum ini, saya susun bulatan nanas dan susun walnut dalam lubang nanas dan tepi-tepinya.




nanas sepatutnya dalam bentuk bulatan-bulatan tapi  tidak kelihatan kerana saya cairkan gula merah bersama butter.  jangan buat begitu ya.. cairkan mentega dan taburkan sahaja gula merah agar rata. :) baru jadi seperti gambar nanas cube itu.


Its undeniably delicious cake. 


p/s: give yourself a try as this is one of the easiest recipe ever. 

1 comment: